Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin.
Hanke on saanut rahoitusta Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta. Tuen myönsi Rieska-Leader ry.
Marras- joulukuu 2009
Reelingin tekoa, kuvassa Tapio Hietala ja Helge Östman
Vuoden kahden viimeisen kuukauden aikana on töitä jatkettu suhteellisen kylmistä ilmoista huolimatta.
Laivan riivaamista kylmä ilma on rajoittanut pahiten, sillä kylmä ilma ja huono työasento
eivät ole terveyden kannalta paras mahdollinen yhdistelmä joten työ jatkuu keväälle saakka.
Skantäkki on loppuhiontaa vaille valmis kun reelinkitöttien ja skantäkin väliset saumat saatiin rivettyä tervarivellä
ja varmistettua sikaflex massalla. Sikaflexin laitot saatiin tehtyä juuri ennen kovempien pakkasten tuloa.
Erittäin vaativa työ eli reelingin yläosa naakelipenkkeineen on saatu tehtyä ja se onnistui kiitettävän hyvin.
Nyt reelinkilankutuksen teko on meneillään. Siinä Ansion ahterin erinomaisen hieno pyöreä muoto on asettanut
omat haasteensa mutta nyt oikeat ratkaisut on löydetty ja työt ovat edenneet hienosti. Reelinkilankutus ei taivu
jouhevasti ilman että lankutuksen takana on tukipuut suhteellisen tiheässä jota vasten taivutus voidaan tehdä
ja tämä opittiin kuten monta muutakin asiaa käytännön kautta.
Hyttien seinien korottaminen on aloitettu ja keskihytti alkaa olla jo lopullisessa korkeudessaan. Perähyttiä
ei voi vielä nostaa lopulliseen korkeuteen jotta moottori ja kaikki muutkin laitteet saada nostettua laivan sisälle.
Laivan sisälle kansipalkkien alle asennettavien polvioiden takeminen on
aloitettu. Polviot tehdään lehtikuusilankusta liimaamalla jolloin niiden rakenne saadaan erittäin lujaksi.
Vuodenvaihteen jälkeen jatketaan laivan sisätilojen rakentamista eli polviot, laipiot, lattia, karneeraus jne.
Töitä siis riittää.
Varsinaisen rakentamisen lisäksi myös muuta merkittävää on tapahtunut.
Laivan moottori on valittu. Saimme jokaiseen tarjouspyyntöön tarjouksen ja kaikki tarjotut moottorivaihtoehdot
täyttivät asettamamme tekniset vaatimukset joten ratkaisevaksi nousi ennenkaikkea hinta. EKSTRÖM teki
hinnan suhteen parhaimman tarjouksen ja lisäksi heidän tarjoamansa vaihtoehto täytti erinomaisesti
kaikki valintakriteerit. Valituksi tuli työkäyttöön tarkoitettu Perkins Sabre M215C. Kone on 6-sylinterinen diesel,
jossa tehoa on 215 hv. Uskomme että kone on erinomainen valinta kaljaasi Ansion moottoriksi.
Toinen hyvin merkittävä asia on kaljaasi Ansion painolasti, jonka on lahjoittanut Ruukki. Tiedustelimme olisiko
mahdollista, että Rautaruukin Raahen tehdas lahjoittaisi Ansion painolastiksi 10 tonnia terästä haluamaamme
muotoon leikattuna. Ruukin Raahen tehtaan johtaja Kari Ojala suhtautui pyyntöömme kiitettävän positiivisesti
ja hanke lähti välittömästi etenemään ja nyt 2.1.2010 tilanne on sellainen että painolasti on oikean kokoiseksi
leikattuna laivahallilla.
Tuulta Purjeisiin hanke lausuu tuhannet kiitokset Ruukille ja Ruukin osalta kaikille
hankkeessa mukana olleille henkilöille, eli ainakin Kari Ojala, Hannu Nevala, Harri Tuomikoski,
Agne Bogdanoff, Arto Angervaniva, palojen leikkaajalle Leevi Leinoselle sekä kaikille levyaihiohallin työntekijöille,
jotka osallistuivat painolastin toimitukseen. Painolastin palat on todella tarkasti leikattu ja ne tulevat
sopimaan hienosti laivan kaarien päälle.
Suuret kiitokset myös Pauli Pääkkönen Oy:lle kuljetuskaluston järjestämisestä sekä Tapio ja Matias Niemelälle
lastin kuljettamisesta.
Ennen painolastin asentamista palat vielä hiekkapuhalletaan ja maalataan jonka jälkeen puulaivan
teräksinen tukijalka tulee säilymään hyvässä kunnossa koko laivan iän.
Nimikko-oikeuksien kiitettävä kysyntä on jatkunut ja tällä hetkellä jo 32 nimikko-oikeutta on
myyty joten vain 14 on jäljellä. Lopuistakin osa on jo varmuudella menossa, joten nyt näyttää entistä
todennäköisemmältä että kaikki nimikko-oikeudet saadaan myytyä, mikä on todella uskomattoman hieno suoritus.
Suuret kiitokset kaikille nimikko-oikeuden hankkineille. Ilman Teidän tukeanne laivan rakentaminen ei olisi ollut
mahdollista.
Myydyt nimikko-oikeudet ja niiden omistajat
1. Kaari 19........ Mauri Tuuna
2. Kaari 18........ Paavo Vihelä ja pojat
3. Kaari 24........ Veikko ja Anni Untinen ja pojat perheineen
4. Keulasteevi..... LÄHIVAKUUTUS
5. Perästeevi...... OSUUSPANKKI
6. Kaari 28........ Ferral Components
7. Kaari 10........ CSW Design LT
8. Kaari 33........ Alho/Sadinmäki
9. Kaari 39........ Turner
10. Kaari 20........ KENSAPUU OY
11. Kaari 04 ....... Aarne Hietala ja pojat
12. Kaari 42........ Jätehuolto P.Pääkkönen Oy ja Väinö Pääkkönen
13. Kaari 35........ Helge ja Helvi Östman, Eija ja Ari Östman
14. Kaari 01........ Kallan kalastajat
15. Kaari 03........ Evelin pojat
16. Kaari 00........ Keskipohjanmaa
17. Kaari 22........ Elon kaari Kauko ja Reijo Ainasoja
18. Kaari 13........ Tres Amigos Asko Lindvall,Arto Lindvall ja Jarmo Manninen
19. Kaari 15........ Kalajoen teollisuuseristys
20. Kaari 23........ Kuljetus Suvanto Oy
21. Kaari 11........ T&A Mämmelä Oy
22. Kaari 17........ Ojan Rauta
23. Kaari 25........ KALAJOEN ROTARYKLUBI
24. Kaari 12........ LC-Kalajoki,LC-Kalajoki/Hiekkasärkät ja LC-Kallataret
25. Kaari 21........ Haanpää Toivo, Vilho ja Pentti, Vilhon lapset perheineen
26. Kaari 32........ Arto ja Aira Saari ja lapset perheineen
27. Kaari 37........ Salaojapalvelu Savola Oy
28. Kaari 07........ Mikan Hierontapiste & Ateljee Nina Forss
29. Kaari 34........ Kalajoen Lämpö Oy
30. Kaari 09........ HIMANGAN KUNTA
31. Kaari 02........ Martti Rahja ja pojat
32. Köli .............. EKSTRÖM